Wymień olej w skrzyni biegów, zanim zgrzytnie i będzie po sprawie..

Wymiana oleju silnikowego nikogo nie dziwi, bowiem to jedna z podstawowych usług w serwisie samochodowym. Natomiast o wymianie oleju w manualnej skrzyni biegów nie mówi się w ogóle lub bardzo rzadko. Wiele osób jest przekonanych, że nie należy tego robić. Zdarza się, że taką informację przekazuje sam producent pojazdu, mając na uwadze często okres gwarancyjny.


Tymczasem nawet jeśli sam producent nie zaleca wymiany oleju w przekładni, warto to zrobić.

Dlaczego? Jak wszystkie inne substancje, i olej w skrzyni biegów zużywa się, tracąc właściwości. Chodzi nie tylko o smarowanie, ale i lepkość W wyniku nieszczelności, jego poziom może drastycznie spaść, co spowoduje przegrzanie przekładni. Olej powinien zabezpieczać przed korozją i chłodzić. Dodatkowo, zużyty olej wytrąca się i osiada na elementach wewnątrz przekładni, nie ułatwiając jej zadania. Gorszą sytuacją jest brak oleju, jednak lepiej unikać obu sytuacji. Jeśli w książce serwisowej nie mamy informacji, kiedy należy go wymienić, warto trzymać się ogólnie przyjętej normy. Zaleca się wymianę oleju przekładni co 80-100 tys. km lub co około 6-7 lat. Podaną granicę możemy skrócić jeśli skrzynia jest mocno eksploatowana, np. dynamiczną jazdą po mieście lub holowaniem. Wielu producentów przygotowało specyfikację z normami, przypisanymi konkretnym skrzyniom. Możesz z nich skorzystać lub poprosić o pomoc serwis samochodowym, który po numerze VIN pojazdu dobierze najlepszy produkt.

Dobór właściwego oleju w tym przypadku nie jest tak prosty jak podczas zakupu oleju silnikowego. Dlatego lepiej nie eksperymentować, by nie mieć przykrej niespodzianki w postaci zgrzytów i skrócenia żywotności podzespołów. Dobierając olej przekładniowy, zwróć uwagę na dwa parametry: określający lepkość (SAE, ISO LUB AGMA) oraz klasę jakości API (dla osobowych GL-4, GL-5). Warto wspomóc się wyszukiwarką oleju na stronie internetowej producenta. Również na etykietach produktu często widnieje informacja, dla jakich pojazdów jest przeznaczony. Oleje do skrzyni biegów różnią się nie tylko normami i klasami, ale samym składem. Możesz kupić olej mineralny, którego skład jest ekologiczny lub wybrać olej syntetyczny, zawierający tzw. ulepszacze i wzmacniacze np. odporność na zmiany temperatury.


Dobór smarowania jest jeszcze ważniejszy, gdy chodzi o skrzynię automatyczną. Automaty, jak pokazuje praktyka, są z reguły mniej wytrzymałe niż skrzynie manualne i ulegają szybszemu zużywaniu. Jeśli odpowiedziałeś na pytanie „lać olej czy nie?” twierdząco, kolejne pytanie brzmi- jak? Olej do przekładni najbezpieczniej wymienić w serwisie lub u sprawdzonego mechanika. Skrzynie biegów z reguły miały dwa korki, wlewowy i spustowy. Od reguły są zawsze wyjątki. Tak naprawdę wygląda to różnie. Zdarza się, że są trzy korki albo nie ma wcale np. Fordy. Co w takim przypadku? Jednym ze sposobów wymiany oleju jest odessanie go ze skrzyni i uzupełnienie nowym. Oddajmy sprawę w ręce doświadczonej osoby i cieszmy się dłuższą żywotnością skrzyni biegów, której naprawa nie należy do tanich.

Mając na uwadze to, że olej przekładniowy ulega eksploatacji jak każdy inny materiał, jego wymiana powinna wejść w stały grafik.