Co sprawia, że Alfa Romeo jest wyjątkowa?
Alfę Romeo albo się kocha, albo nienawidzi, dlatego jest to jedna z marek, która generuje najwięcej kontrowersji i dyskusji. Jedną z cech Alfy Romeo jest to, że samochochody tej marki są piękne. Ich design zawsze był bardzo staranny, dlatego zawsze zatrudniali najlepszych projektantów, takich jak Bertone, Giugiaro, Zagato…
Ale piękno to nie wszystko, prawda? Niewątpliwie to, co możemy podkreślić o marce, to jej sportowe osiągnięcia. Obecna we wszystkich zawodach, zdobyła niezliczone trofea i jest marką z największą liczbą zwycięstw w wyścigach.
Pierwsze kroki Alfy Romeo
Już samo nazwanie marki przenosi nas do Włoch, gdzie powstała Alfa Romeo, ale nie zapominajmy, że jej założyciel, Aleksander Darraq, jest Francuzem. A skąd wzięła się ta nazwa? Alfa to skrót od Anonima Lombarda Fabricca Automobili. A Romeo? Dowiemy się tego później. Długa historia w branży sięga początku XX wieku, pierwszym samochodem marki jest 24HP, a pierwszym, który się ścigał była Alfa Grand Prix.
W 1915 roku marka zaczęła być kontrolowana przez banki, które postawiły na czele firmy Nicola Romeo, włoskiego biznesmena, który połączył Anonima Lombarda Fabricca Automobili z inną swoją firmą maszynową i zmienił jej nazwę na Alfa Romeo.
Ewolucja włoskiej marki
Marka rozwinełą się w branży samochodów sportowych i została wsparta przez jedną z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych osób w świecie sportów motorowych – Enzo Ferrari. Po wprowadzeniu Enzo do marki sprowadzono Vittorio Jano, projektanta, który w tym czasie pracował dla Fiata. To właśnie dzięki tym dwóm postaciom rozpoczęła się sportowa era Alfy Romeo.
Lata 30. były wspaniałą dekadą dla włoskiej marki. To właśnie wtedy zaczęła osiągać ogromne zyski. Po zakończeniu I wojny światowej firma przestała tworzyć luksusowe samochody i zaczęła przechodzić na produkcję samochodów z linii produkcyjnej. Jednym z udanych modelów samochodów jest Alfa Romeo GT. Sportową stronę biznesu przejął Enzo Ferrari, który ze swoim gwiazdorskim kierowcą Tazio Nuvolari osiągał wielkie zwycięstwa i sławę na całym świecie.
To właśnie w tych latach postanowili poznać nowe kierunki działalności i zdecydowali się włączyć do swojej oferty samochody ciężarowe. Odważyli się również na silniki lotnicze, które odniosły wielki sukces i stanowiły dużą część zysków firmy. Niestety, w 1939 roku Alfa Romeo i Enzo Ferrari rozstali się, a marka stopniowo podupadała.
Niemniej jednak wielki Henry Ford zwrócił się do Ugo Gobatto (ówczesnego szefa Alfa Romeo) ze wspaniałym zdaniem, które przeszło do historii: „Kiedy widzę przejeżdżającą Alfę Romeo, zdejmuję kapelusz.” Niezły komplement, prawda?